Forlægger og Idé-transformator – Interview med forlæggeren og forfatteren Ulrik T. Skafte

af Marianne Bugge

Ulrik T. Skafte er manden bag Turbine Forlaget. På fem år er forlaget vokset og har etableret sig med et voksende marked af gode børnebøger, fagbøger, undervisningsmateriale og senest også romaner. Men hvilken historie ligger der mon bag forlaget? Hvorfor startede Ulrik egentlig Turbine Forlaget?

Jeg arbejdede freelance for forskellige forlag med bogprojekter, oplysnings- og undervisningsmaterialer og var træt af de etablerede forlags lange ekspeditionstid.

Oprindelig startede jeg Turbine Forlaget i 2005 sammen med to andre journalister, der havde samme indstilling. Så vi tænkte: ”vi laver sgu vores eget.” Det var på nogle måder en lidt tilfældig beslutning. Med forlaget fik vi en platform for egne projekter og udgivelser.

Efter et år valgte vi så at gå hver til sit, og jeg kørte forlaget videre alene. Det var nok her, jeg for alvor valgte at være forlægger.

Jeg var også kommet til et punkt i mit liv, hvor jeg følte, at jeg skulle til noget nyt. Det havde delvist noget med min alder at gøre: jeg kunne se yngre journalister træde ind på scenen, og jeg havde lyst til bruge min erfaring på en anden måde ved at nurse de yngre mennesker og hjælpe dem på vej – som forlægger og som idé-transformator. Det skal forstås både idealistisk og rent forretningsmæssigt.

Turbine Forlaget i dag

Her fem år efter kan jeg se, at det er lykkedes for mig. Først kom Jesper (Tolstrup) til med ideer og projekter, og siden er flere andre, yngre mennesker kommet til og bidrager med ideer og koncepter, der er med til at gøre Turbine Forlaget til den frodige virksomhed, jeg havde drømt om.

Og det er altså også forretningsmæssigt. Vi sælger mange børnebøger bl.a. til supermarkeder, hvor der er et stort marked, og det giver salg og synlighed for forlaget. Som forlag har vi to strenge: dels sælger vi bredt til fx supermarkederne, dels satser vi på gode kvalitetsbøger.

Gode oversatte bøger

Nogle af de første bøger Turbine Forlaget udgav, var børnebøger fra Holland og Belgien. Her kunne jeg som lille forlag få kvalitetsbørnebøger med gode illustrationer. Børnebøgerne er stadig forlagets kerneproduktion. Og vi er på mange måder det forlag, der udgiver flamsk litteratur i Danmark.

Siden er andre lande kommet til, særligt Finland, men også Canada, Australien og Amerika.

I dag oversætter vi også romaner, og her kan vi få forfattere i Klaus Rifbjerg-klassen udgivet på Turbine Forlaget. Det kan vi, fordi de større forlag ikke satser på lande som Holland og Belgien. Men der gemmer sig mange gode forfattere der.

Danske bøger til udlandet

Vi udgiver nu også danske børnebøger med danske illustratorer – af fx Thomas Balle og Jørgen Stamp. Og som noget nyt vi også begyndt at sælge danske bøger til udgivelse i udlandet. Det var egentlig et skridt, jeg først havde troet, vi ville tage om et par år, men nu er vi i gang – vi har solgt ”Alfred og den blå traktor” til Finland, Jørgen Stamps bøger “Hvad nu hvis …” og “Tæl med mus” til Argentina og ”Wilbur den gule kat” og ”Fuglen, der ikke kunne fløjte” til Sydafrika.

Forlags-dating

I denne uge er forlaget stille. Men det betyder ikke, at der ikke er gang i forlagets aktiviteter. Det betyder bare, at redaktørerne er rejst til Frankfurt til verdens største og vigtigste bogmesse. Hvad betyder messen i Frankfurt for Turbine Forlaget?

I Frankfurt er vi på forlags-dating. Over flere dage har vi en række ½ -timers møder med udenlandske forlag. Det er her, vi får kontakter og ser udenlandske bøger, vi kan overveje at købe til udgivelse i Danmark. Og det går også den anden vej: I Frankfurt kan vi sælge vores danske bøger til udenlandske forlag. De internationale forbindelser kan vi høj grad skabe og pleje i Frankfurt.

Bogen er død om 15 år

Hvad er dine ønsker for forlaget i fremtiden?

Som forlægger arbejder man på mange måder i en ”sunset industry”. Om 15 år er bogen død – i hvert fald i den papirform, vi kender i dag. Men det er vi ikke bange for på Turbine Forlaget, for der er mange veje at gå i fremtidens bogmarked – vi ønsker på Turbine Forlaget at være ”first movers” i processen fx med bøger til Ipad og animerede bøger.

Fundels – animerede børnebøger

Et produkt i den proces er fx ”Fundels”. Det er et belgisk koncept, der overfører gode billedbøger til computeren, hvor børn kan læse dem, se dem som små film og spille og tegne med figurerne fra bogen. Fra foråret 2011 kan man låne Fundels på bibliotekerne i Danmark. Besøg Fundels’ hjemmeside!

Livet som iværksætter

Der sker rigtig meget for Turbine Forlaget hele tiden – det er et lille forlag med tryk på! Er livet som forlægger mon meget anderledes, end Ulrik havde forventet, da han startede?

Ja, først og fremmest har jeg aldrig arbejdet så meget! Men jeg tror egentlig ikke så meget det handler om at være forlægger. Det handler mere om at være iværksætter i det hele taget. Det er en kæmpe opgave, hvor man har mange forskellige kasketter på. Jeg  laver alt fra piccolo-arbejde og at tømme skraldespande til egentligt redaktørarbejde og masser af salgsarbejde.

Forfatter og forlægger – tid til begge dele?

Men Ulrik er jo også forfatter med mange titler bag sig. Så får han også tid til at dyrke sit eget forfatterskab? Kan man både være iværksætter, forlægger og forfatter?

Jeg har struktureret min uge, så jeg cirka hver onsdag sidder hjemme og skriver. Det bliver ikke de store romaner, men jeg skriver børnebøger, som også er det, jeg ellers har gjort mest i som skønlitterær forfatter. Jeg kan godt lide at arbejde sammen med gode illustratorer. Med min hjemmeonsdag får jeg tid til at skrive. Og det er vigtigt for mig.

… Læs snart videre om Ulrik T. Skaftes forfattergerning her på Turbinebloggen. Det var nemlig bøgerne og historierne, der kaldte i hans tidligste barneår.

Dette indlæg blev udgivet i Forfatterinterviews, Interviews, Ulrik T. Skafte og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

