En god børnebog – Interview med forfatteren Ulrik T. Skafte

Af Marianne Bugge

Ulrik T. Skafte er omgivet af bøger. Særligt børnebøger – som forlægger og forfatter. Og allerede fra hans tidligste barndomsår kaldte historierne og bøgerne. Men hvordan startede den drøm? Og hvad er en god børnebog set med Ulrik T. Skaftes øjne?

Langt ude på landet

Jeg er opvokset på en gård på Langeland. Og der var rigtig meget tid derude. Jeg læste meget for at få al den tid til at gå. Og tidligt begyndte jeg så at drømme om at skrive mine egne fortællinger. Så jeg vidste faktisk allerede fra 7-8 års alderen, at jeg gerne ville skrive.

Hvornår kom du så i gang?

Jeg fik tidligt udgivet min første roman. Den solgte godt, og det gav mig blod på tanden. Jeg fik et par flere ud og også en digtsamling og kom rigtig godt i gang.

Så fik jeg børn i en ung alder. Det fik mig til at skrive bøger for børn. Og det blev meget det, jeg gjorde og stadig gør.

Og Ulrik er meget produktiv. Senest er “Mogens og Mugge” udkommet – en bog om to måger og affaldshåndtering. Se mere om bogen her. Hans succes med vaskehænderbogen ”Buster Baktus” får nu en efterfølger: ”Søren Snot og Sille Snøft,” der udkommer tidligt i 2011 og handler om ikke at sprede bakterier. Og senere på foråret rammer ”Frederik Falderik” bogmarkedet – en børnebilledbog om faldulykker.

En god børnebog

Med alle de historier, får man lyst til at høre, hvad Ulrik mon mener er en god historie for børn?

Jaa … Ulrik tøver lidt … der findes ikke nogen skabelon for en god børnebog. Men der er alligevel nogle elementer, der er er med til at gøre en bog god.

Der skal først og fremmest være en god fortælling og sproget skal flyde. Det skal være en god fortæller.

Fortællingen skal have højdepunkter, og der skal være overraskelser undervejs – det er rigtig godt, hvis fortællingen smutter ud ad overraskende spor; det kan være et humoristisk spor eller veje, man ikke lige havde forestillet sig.

Illustrationer med kant

Når det handler om børnebøger er illustrationerne også vigtige. Jeg kan godt lide illustrationer, der har lidt kant og er originale. I mange engelske bøger er tegningerne fx meget søde og nuttede. Men jeg synes, det er sjovere og mere interessant, hvis de er lidt skæve. Det gør ikke noget, hvis de ikke er lige til at kode. Det er rigtig fint, hvis illustrationerne lever deres eget liv ved siden af fortællingen.

Børnebøger er dybt surrealistiske

Mange børnebøger er egentlig dybt surrealistiske. Der er jo levende bamser, biler, der kan køre selv og talende træer. Alt kan ske! På afstand er det meget mærkeligt! Og børn er jo også nogle mærkelige væsner …

smiler Ulrik og fortsætter:

… og det kræver mærkelige bøger. En af TURBINE forlagets meget populære bøger er: ”Må jeg kigge i din ble?” Den handler om en lille mus, der kigger i forskellige dyrs ble. På den måde ser børnene forskellige dyrs lort, der gemmer sig under flapper i bogen. Børnene synes, det er virkelig sjovt.

Opdragende børnebøger

Må jeg kikke i din ble har også et overraskende og opdragende element – for den lille mus har ikke selv noget i sin ble længere. Det overraskende og opdragende hører også med til en god børnebog, mener jeg. Men det skal gøres raffineret.

Krav til fantasien

Som børnebogsforfatter må man stille krav til fantasien og være selvkritisk. Alt andet er disrespektfuldt over for børnene. Det er sværere, end man tror, at skrive en rigtig god børnebog. Når vi taler om billedbøger til små børn, har man ikke mange ord – man må filtrere sin fortælling ned til en god fortælling med få ord.

Hvad så med bøger til større børn?

En god bog til større børn skal bringe alle følelser i spil: de skal være både rørende og humoristiske. Astrid Lindgren var en mester i at få alle følelser i spil i sine historier. Og det er også med til at gøre bøgerne interessante for voksne.

En god børnebog rører både børn og voksne

Og det er faktisk vigtigt at tænke med i den gode børnebog: den må gerne tale til både voksne og børn. Det bliver sjovere, hvis også den voksne synes det er sjovt. Hele hyggestunden, hvor den voksne sidder og læser for barnet, skal være rar og god, og den bliver bedre, hvis bogen også siger den voksne noget. Vores danske Ole Lund Kirkegaard besidder det talent.

Tid til kedsomhed og en god bog

Ulrik T. Skafte tænker sig om og fortsætter:

I dag er børnebogen truet, fordi børnene ikke har tid. En bog kræver tid. Det kræver evnen til at kravle ind under dynen med en god bog. Og det er en evne, jeg ikke ser så meget i dag. Det har noget med angsten for kedsomhed at gøre. Forældre i dag er bange, hvis deres børn keder sig. Men børn må gerne kede sig. Der behøver ikke ske noget hele tiden. Med kedsomhed kommer man til at hvile i sig selv, og man accepterer, at tingene er på stand by og kan lettere udfolde sin egen fantasiverden. Børn, der keder sig bliver bedre til at underholde sig selv, og her er bogen rigtig værdifuld. Man kan ”kede sig” rigtig godt med en god bog.

Dette indlæg blev udgivet i Børnebøger, Forfatterinterviews, Turbinebloggen, Ulrik T. Skafte og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

