Super Sofie og søstertyven

Af forfatter Kirsten Ahlburg

Som mangeårig forfatter har jeg i min fantasi skabt mange små børn, som lever deres helt eget liv i mine bøger. Børn, som jeg kender på godt og ondt. Men så en dag skete det, at jeg kom til at skrive om en pige, som jeg slet ikke kendte. For hun var skabt i min søn Mortens fantasi. Han fandt på historien om Super Sofie som 8-årig og læste højt om hende, når han havde skrevet nogle sjove episoder, og som mor og forfatter var jeg solgt. Jeg kunne se, at der kunne blive en god og anderledes historie ud af Super Sofie, men først da Morten blev 20 år, og vi inden da havde udgivet tre ungdomsbøger Team Alfa, BZ og Talent sammen, tog vi ideen med Super Sofie op igen. Morten rodede i sine gamle gemmer og blandt 140 håndskrevne bøger fra sin barndom, fandt han historien om Super Sofie frem. Og så begyndte vi ellers at brygge videre på historien. Vi sad aften efter aften og kom med sjove, fjollede ideer, og så fik vi strikket en ny historie sammen som byggede på de ideer, Morten havde haft som lille. Og hvilken historie kan der ikke komme ud af det, når en ældre garvet forfatter med over 200 bogudgivelser bag sig og en ung, oprørsk forfatterspire slår sig sammen? Man lærer samtidig hinanden at kende på en helt ny måde – mor og søn. Man er kolleger og respekterer hinandens synspunkter. Man lytter og lærer af hinanden. Morten var den der fløj oppe under himlen og hentede de skøreste ideer ned, og jeg var den, der hev ham ned på jorden igen og forklarede ham noget om, hvordan der skal være struktur og et sprog, som børnene kan forstå.

Super Sofie og søstertyven blev titlen på bogen. Den handler om Super Sofie, der bor alene med sin kat og sin lillesøster. Hun strutter af selvtillid og er sikker på, at hun kan klare alt og alle. Især når hun har sin tærtekatapult. En dag kommer en tyv og stjæler hendes lillesøster. Hun bliver puttet i en sæk, og nu er det så op til Super Sofie at redde dagen, inden det går helt galt.

Morten og jeg sendte historien til Rasmus Jensen, som tidligere havde illustreret nogle letlæsningsbøger for mig, og han var vild med historien og ville gerne illustrere til. Det er blevet til nogle rigtig flotte tegninger fra hans hånd. Tegninger, som får børn og voksne til at trække på smilebåndet.

Ved bogmessen blev Super Sofie sendt ud i verden, og vi håber nu på, at den vil blive taget godt imod derude.

Dette indlæg blev udgivet i Børnebøger, Illustratorer, Kirsten Ahlburg og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

