Turbine jul – 15. december

Turbine jul – 15. December

Af Marianne Bugge

Mødre er farlige med knive

I dag byder Turbinebloggens julebogparade på en fremragende og prisbelønnet ungdomsroman af den belgiske forfatter Do Van Ranst.

Mødre er farlige med knive er historien om teenagedrengen Jef, der bor sammen med sin smukke mor og handi­cappede søster i et større etagebyggeri.

Jef har aldrig mødt sin far:

Det skete, før jeg blev født eller senest lige efter, for jeg har aldrig kendt min far. Det eneste, jeg ved om ham, er, at han har levet engang, og at han fik min mor så langt ud, at hun stak ham ihjel med en køkkenkniv.

Det har jeg fået at vide af min mor, selv om hun somme tider også påstår, at det ikke gik til på den måde. Hvis jeg bliver ved med at spørge om det, for eksempel. Det kan hun ikke holde ud. Og jeg kan blive ved med at spørge om det, siger hun.

Nu har Jefs mor fået en ny kæreste, Harry, som Jef på alle tænkelige (og utænkelige) måder forsøger at skræmme ud af sit, moderens og søsterens liv. Jefs livlige fantasi sætter gang i et projekt, der skal overbevise Harry om, at mødre er farlige med knive.

Bogen skildrer blændende en teenagedrengs liv – både i fantasien og i virkeligheden. På en rørende og humoristisk måde kommer vi ind under huden på Jef og hører om et kærligt forhold til en handicappet søster, en omsiggribende, livlig fantasi, et venskab på godt og ondt, nabopigens bryster og en hel masse andre ting, der rører sig i livet på en teenagedreng.

Mødre er farlige med knive er skrevet af belgiske Do Van Ranst, der vandt prisen for bedste ungdomsbog i Belgien i 2008 for denne bog – ligesom han også vandt prisen for bedste belgiske og tyske ungdomsbog for Min far siger, at vi redder liv, som udkom på TURBINE forlaget i 2009.

Dette indlæg blev udgivet i Julekalender, Ungdomsbøger og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

