Interview med Jesper Tolstrup

Af Marianne Bugge

 

Jeg har længe ønsket mig at skrive et interview med Jesper Tolstrup – for TURBINE forlaget står på to ben – hvor det ene er Ulrik T. Skafte, det andet Jesper Tolstrup. De sidder sammen derovre på fløjen foran et kæmpe billede af Turbinen og pjatter og griner og skælder hinanden ud med en dreven jysk accent. For sjov vel at mærke – for sådan er det her på forlaget.

Men hvem er egentlig Jesper Tosltrup? Og hvad er han på TURBINE forlaget?

Jesper Tolstrup smiler og tænker sig om:

Det hele startede sådan set med et kuldsejlet projekt …

Han slår en høj og for ham meget karakteristisk latter op.

Da jeg var historiestuderende, fik jeg sammen med nogle medstuderende en henvendelse fra TURBINE forlaget om en historiebog, vi skulle skrive. Og dengang var forlaget lig med Ulrik T. Skafte. Bogen blev af flere grunde ikke til noget, men da jeg var færdig med studierne, henvendte jeg mig igen, og der var nogle andre muligheder og opgaver, jeg kunne skrive og tage mig af. Det var i 2007, og jeg var den første ansatte, og derfra er det gået meget stærkt. I 2010 blev jeg medejer. Men det er faktisk gået mere stærk for forlaget, end det er gået for mig.

Og det er rigtigt, at det er gået stærkt. 2010 blev også året, hvor TURBINE forlaget blev udnævnt til Gazellevirksomhed og begyndte at udgive romaner. Og hvordan ser Jesper Tolstrup så sin egen rolle på forlaget?

Jeg er lidt med næsten alle steder. Forlaget er jo trods alt stadig lille, så det er muligt. Og det er det, der er det sjove. Jeg laver 800 forskellige ting: Jeg sælger, jeg får ideer og udvikler, foretager redaktionelt arbejde, går i kælderen og pakker bøger, og jeg skriver. Senest har jeg skrevet et magasin om nanoteknologi.

Og Jesper Tolstrup har som Ulrik T. Skafte også skrevet egne børnebøger. Her i december udkom hans seneste skud på stammen Skrotkongen og jeg. Hvor kommer disse børnebøger fra?

Jeg har længe haft tanken om at arbejde i forlagsbranchen. Det er en gammel drøm. Men tanken om at skrive selv er først opstået hen ad vejen. Vi har jo udgivet rigtig mange børnebøger, og jeg har haft utrolig mange børnebøger igennem mine hænder. Man udvikler efterhånden en fornemmelse for, hvad der er godt, og det er jo det, vi udvælger efter. Men langsomt spirede mine egne ideer også frem. ”Man kunne jo også skrive sådan …” Og det formede sig altså til bøger.

Med den udvikling forlaget har haft, er det nærliggende at spørge, hvor forlaget ifølge Jesper Tolstrup er om fem år?

Der ligger en fremtid i de digtetale bøger. Det er et område, vi allerede er inde på, og som vil blive opdyrket i fremtiden. Det er jeg ganske sikker på. Som Ulrik T. Skafte siger, så er bogen som sådan døende – selvom der forhåbentlig går lang tid –, så derfor tænker vi hele tiden i andre forretningsområder tæt på bogen og børnebogen. Det er vi nødt til.

Dette indlæg blev udgivet i Børnebøger, Jesper Tolstrup, TURBINE forlaget og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

