Nice eller nederen

Kirsten Ahlburg

I 2010 var der meget fremme i medierne om, at danske piger kommer tidligere og tidligere i puberteten. Mange piger mærker hormonerne, før de fylder 10. Nogle får bryster, menstruation, bumser og humørsvingninger allerede i den alder, og som 11-årige har en tredjedel af de danske piger fået menstruation.

Det fik mig til at tænke på, at pigerne i den alder manglede en bog om den begyndede pubertet. De fleste bøger om det emne er skrevet for 13-årige og opefter, og disse bøger kan pigerne ikke bruge. For de er stadig børn. Jeg valgte derfor at skrive en roman til disse tween piger i dagbogform. Det blev til “Nice eller nederen – Emma 11 år – snart 12”. Man følger den 11-årige Emma både når livet er nice, og når det er nederen, for at bruge pigernes egne udtryk. Vi følger Emma, når hun oplever den første forelskelse, det første kys, de første tegn på bryster, den første menstruation, de første bumser osv. Jeg allierede mig med illustrator Vivi Barsted, som har lavet farvede illustrationer på hvert opslag, og som noget nyt, har hun givet bogen en blanding af et ungdomsbladslook og dagbogslook, hvor teksten varieres med store bogstaver, fed skrift, kys, udbrud mv. Lige præcis sådan som pigerne kan lide det. På den måde er det en eksperimenterende bog, som leger med forskellige genrer. Det er en roman, men det er også en billedbog for tweens, en dagbog og en informativ bog.

Jeg har afprøvet bogen på diverse folkeskoler, og lærerne mener, at den vil være god at bruge i seksualundervisningen, når klassen er opdelt i piger og drenge. Ikke fordi den er en fagbog, men fordi den kommer ind på mange af de emner, tweens går og tænker over. Emner som de har brug for at tale med en voksen om.

Gennem mange år har jeg været  brevkasserådgiver ved ungdomsbladet “Mit livs novelle”, så jeg er vant til at skrive til børn og unge, som har ondt i livet. Desuden er jeg uddannet lærer og psykoterapeut og har gennem 15 år haft egen klinik, hvor jeg bl.a. arbejdede med seksualitet. Det har givet mig en god baggrund for at skrive bogen. Jeg håber, at rigtig mange piger får glæde af “Nice eller nederen”, og det vil være fint, hvis lærere og sundhedsplejersker på skolerne samt Sex og samfund finder bogen anvendelig.

 

Dette indlæg blev udgivet i Børnebøger, Kirsten Ahlburg, Romaner, TURBINE forlaget, Turbinebloggen, Ungdomsbøger og tagget , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

